Halkkörning på riktigt i alla väder

På Stora Holm kör vi risktvåan året om, vilket innebär att vissa får köra i svårare väderförhållanden än andra. När snön kom under en av våra riskutbildningar på engelska var det en ny upplevelse för flera av deltagarna. 

– Jag har inte mycket erfarenhet av att köra i snö. Min puls gick upp några gånger men jag har lärt mig mycket, säger Riley som har körkort sedan tidigare från Kalifornien.

Lär sig om svenska väderförhållanden

På Stora Holm erbjuder vi både den teoretiska kursen riskettan och den praktiska risktvåan på engelska. Flera av deltagarna har ofta, precis som Riley, redan körkort från ett annat land, men behöver lära sig köra i svenska förhållanden.

– Jag har aldrig kört i snö förut! Det var läskigt men kul, säger Frida från Albanien.

Vinayak från Indien var inte beredd på halkan och fick ordentlig sladd på bilen. 

– Eftersom det snöade blev det extra halt. Men det känns tryggt att ha fått testa köra på halt väglag, säger han, och försäkrar om att han inte var rädd.

– Inte alls, det var grymt! Och jag känner att jag har lärt mig en hel del.

Halare banor vid snö och minusgrader

Under risktvåan får man prova på att köra på flera olika underlag och råkar det snöa riskerar halkbanan bli halare än vanligt.

– Vid den typen av väderförhållanden får man vara beredd på att köra extra försiktigt och känna på väglaget, säger instruktören Daniel Edenlund.

– Det är ganska svårt att förutsäga hur det kommer bli med greppet. Det är mycket svårare än när det är torrt.

Vinayak från Indien tycker att det känns tryggt att ha testat köra på halt väglag.